top of page
NewsBee Wide.jpg

SportCity transformeert naar een datagedreven organisatie voor toekomstige groei en innovatie

21 januari 2025

Met de ambitie om “meer sport in je city” in heel Nederland te realiseren, heeft SportCity meer dan 115 locaties door heel Nederland. De data-omgeving van SportCity was echter nog niet voldoende op orde om deze groei ambitie waar te maken. Met de Intelligenthive moderniseerden wij het data platform, professionaliseerden we het data beheer en maakte SportCity de stap naar datagedreven werken. Hierdoor versnelde de levering van cruciale informatie om de organisatie te besturen en ontwikkelen tijdens de groeifase.


Medewerkers: 2500

Branche: Leisure

Hoofdkantoor: Amsterdam


Uitdagingen

Als toonaangevende fitnessketen stond SportCity voor een grote uitdaging; datasilo's en handmatige processen beperkten het vermogen om goed geïnformeerd en tijdig beslissingen te nemen. Toen Yulia Yukhimenko vijf jaar geleden als Head of Business Performance bij SportCity startte, waren informatiesystemen verouderd en was men afhankelijk van arbeidsintensieve handmatige dataverwerking voor analyse en besluitvorming.


Belangrijke bedrijfsprocessen zoals loonadministratie, urenregistratie en ledenbeheer waren inefficiënt, waardoor het moeilijk was om bruikbare inzichten te verkrijgen. Bovendien interpreteerden afdelingen data verschillend, wat leidde tot inconsistenties in het definiëren en meten van kerncijfers zoals ledenbetrokkenheid.


Met plannen voor groei en de ambitie om clubmanagers te versterken, zodat zij als ondernemers kunnen opereren, werd het duidelijk dat een datatransformatie essentieel was. Het bedrijf had een modern platform nodig om data te consolideren, consistentie te waarborgen en betere besluitvorming mogelijk te maken.


"Het is cruciaal om één single point of truth te bieden aan onze gebruikers. Het Intelligenthive Data-as-a-Service-platform stelt ons in staat om informatie uit meerdere bronnen te verbinden en te combineren zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over technologie."
Yulia Yukhimenko, Head of Business Performance SportCity


Aanpak en oplossing

In samenwerking met Beeminds, moderniseerde SportCity de data-infrastructuur door de implementatie van het Intelligenthive Data-as-a-Service platform. Deze aanpak bood schaalbaarheid en verloste SportCity van het onderhoud van fysieke servers, wat belangrijk was voor een organisatie zonder IT-focus. De samenwerking richtte zich op resultaten in plaats van technische complexiteit. Beeminds vertaalde bedrijfsbehoeften naar data-oplossingen, waardoor SportCity zich kon richten op het benutten van inzichten zonder zich bezig te hoeven houden met technische details.


Het transformatieproces omvatte een reeks aan activiteiten waaronder het doorvoeren van upgrades van systemen, uitrollen van de Intelligenthive dienst, data integratie, data modellering en dashboardontwikkeling. Power BI-dashboards bieden management en clubmanagers nu dagdagelijks inzichten en een overzicht van KPI's, ledeninformatie en bedrijfsprestaties, zowel op macro- als clubniveau.


Datakwaliteit is randvoorwaarde voor optimale dienstverlening naar leden

Door verplichte velden en validatiecontroles in te voeren, zoals postcodes in het juiste formaat en e-mailverificatie, werd inconsistente of incomplete data voorkomen. Bovendien zorgde dit ervoor dat dubbele ledenrecords werden voorkomen, waardoor de organisatie de loyaliteit en levenscyclus van leden beter kan volgen. Deze maatregelen hebben geleid tot schonere en betrouwbaardere data als basis voor besluitvorming.


Toekomstplannen

De ambities met data blijven groot volgens Yulia. “SportCity benut dit fundament om geavanceerde data-initiatieven te realiseren, waaronder voorspellende analyses en inzet van real-time data. Zo onderzoeken we toepassing van Generatieve AI binnen onze ledenfeedback om dienstverlening continu te verbeteren. Ook willen we meer databronnen integreren, zoals energieverbruik en marketingprestaties, om het inzicht voor management en clubmanagers verder te verdiepen en verbeteren.”


“Met dit solide dataplatform is SportCity niet alleen klaar om haar ambitieuze groei in Nederland voort te zetten, maar ook om nieuwe innovaties te omarmen, zoals voorspellende analyses en AI-toepassingen. Het vormt het fundament van onze datastrategie om een sterke, toekomstbestendige organisatie te bouwen.”
Robin-Paul Maas – CFO SportCity

Resultaten

De implementatie van het Intelligenthive platform leverde SportCity de volgende concrete voordelen op:


  • Gestroomlijnde besluitvorming. Het management start hun dag nu met een operationeel dashboard dat belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) van de hele organisatie consolideert, waardoor het handmatig verzamelen en combineren van data overbodig is.

  • Versterking van clubmanagers. Clubmanagers hebben toegang tot bruikbare data over hun leden, medewerkers en de operatie. Hierdoor kunnen ze personeelsplanning optimaliseren, ledenervaringen verbeteren en hun locaties beter beheren.

  • Verbeterde datakwaliteit. Dankzij validatieregels, verplichte velden en het voorkomen van dubbelingen is de data schoner en betrouwbaarder. Zo kan SportCity bijvoorbeeld de geschiedenis van een lid volgen, zelfs als die na jaren terugkeert, wat een beter inzicht geeft in loyaliteit en klantwaarde.

  • Hogere efficiëntie. Taken die eerder uren handmatige inspanning vereisten, zoals het maken van rapporten en het combineren van data uit meerdere bronnen, worden nu automatisch en dagelijks uitgevoerd.

  • Proactieve monitoring. Eventuele vertragingen of problemen in dataverwerking worden automatisch geïdentificeerd en opgelost door Beeminds, wat zorgt voor ononderbroken dienstverlening.



Geleerde lessen

Aan Yulia de vraag wat zij organisaties adviseert die aan een soortgelijke datareis beginnen?  "Garbage in, garbage out," benadrukt ze, en ze raadt bedrijven aan om vanaf het begin prioriteit te geven aan datakwaliteit en data grondig te schonen voordat nieuwe systemen worden geïmplementeerd. Voor SportCity betekende dit het afdwingen van validatieregels en het ontwerpen van processen die dataduplicatie voorkomen. Ze benadrukt ook het belang van snel handelen: “Wacht niet; ga ervoor en begin je data te gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen.”


Samenwerking SportCity & Beeminds

Tot slot de vraag aan Richard Verburg, teamlead en mede-oprichter van Beeminds, hoe hij de samenwerking heeft ervaren? “De samenwerking tussen SportCity en Beeminds was pragmatisch en resultaatgericht. Het heeft het bedrijf getransformeerd in een data-gedreven organisatie, waardoor groeimogelijkheden werden ontgrendeld en relaties binnen het bedrijf en met leden werden versterkt. Met een schaalbare infrastructuur, bruikbare inzichten en een cultuur van data-geïnformeerde besluitvorming is SportCity goed gepositioneerd binnen om data-as-a-service in te zetten en de ambitieuze groeidoelen te bereiken.


‘Onze belofte om dit te bereiken zonder grote investeringen in datatechnologie en eigen datateams wordt hiermee waargemaakt.’
Richard Verburg – Mede-oprichter Beeminds



Homepage banner.jpg
Vragen over dit nieuwsbericht?

Laten we kennis maken.

bottom of page