UNICEF Nederland zet de volgende stap in digitale transformatie en datavolwassenheid. Met de Intelligenthive®, het dataplatform van Beeminds gebaseerd op Microsoft Fabric, beschikt de organisatie nu over één centrale plek voor al haar data. Dit vormt de basis voor AI-toepassingen, hoogwaardige rapportages en het personaliseren van de klantreis van UNICEF-donateurs en supporters.
Van snel in productie naar impact maken
Binnen enkele weken werd de Intelligenthive® uitgerold en binnen een half jaar stond de eerste use case in productie en stond de productieomgeving live. Het team kan nu zelf dashboards bouwen, data ontsluiten en zelfs starten met AI en machine learning modellen. Zo kan UNICEF data inzetten om mensen meer en beter te betrekken bij hun missie: ieder kind moet kind kunnen zijn, altijd en overal. Pascal Blom is Director Tech & Data bij UNICEF Nederland en vertelt meer over de samenwerking met Beeminds en de resultaten.
Over UNICEF Nederland
UNICEF Nederland zet zich in voor kinderrechten wereldwijd en werft fondsen om zoveel mogelijk kinderen te helpen. Vanuit het kantoor in Den Haag werkt UNICEF Nederland aan campagnes, donateurswerving, lobby en programma’s.
Branche: goede doelen / NGO
Medewerkers in Nederland: 120 medewerkers en 1700 vrijwilligers
Aantal landen actief: 190
Locatie: Den Haag
Beeminds-oplossing: Intelligenthive® en Project Services
De uitdaging
Toen Pascal Blom in 2023 begon als Director Tech & Data, trof hij een organisatie die al stevig had geïnvesteerd in digitale transformatie. Met de groeiende ambities op het gebied van data, online en AI werd duidelijk dat een nieuw datafundament nodig was om de volgende stap te zetten.
Het bestaande datawarehouse draaide volledig op SQL Server en kende geregeld storingen.
Er waren ambities op het gebied van machine learning en personalisatie van donateurscommunicatie, maar daar was de basis op het gebied van data nog onvoldoende voor aanwezig.
Rapportages waren verspreid over Excelsheets en Power BI-rapportages, vaak met eigen businesslogica per afdeling.
BI-analisten en engineers besteedden veel tijd aan storingen en uitval.
Datagovernance was nog niet ingericht.
“We hadden al fors geïnvesteerd in de digitale transformatie van onze basissystemen met SaaS-oplossingen als Microsoft Dynamics 365 en Azure. Maar door onze grote ambities op data groeide het aantal koppelingen en datapipelines zo sterk dat een nieuw datafundament onvermijdelijk werd.”, aldus Pascal.
"Met de Intelligenthive® hebben we een stevig datafundament. Dit geeft ons de ruimte om data echt in te zetten om mensen meer en beter te betrekken bij onze missie: ieder kind moet kind kunnen zijn, altijd en overal."
Pascal Blom, Director Tech & Data bij UNICEF Nederland

De oplossing
Na het zien van de Intelligenthive® demo, was UNICEF direct overtuigd. In plaats van een groot eenmalig project kozen Beeminds en UNICEF voor een waardegedreven aanpak: klein beginnen, toegepast leren en uitbouwen op basis van concrete usecases die veel waarde hebben voor UNICEF.
Startpunt: Een MVP met financiële maandrapportage, voorheen volledig in Excel.
Aanpak: Inzet Intelligenthive® als datafundament met een centraal datamodel en automatische datastromen.
Samenwerking: Beeminds werkt nauw samen met het Tech & Datateam, Finance en Marketing. Vooral de inzet van Beeminds-consultants die inhoudelijk meedenken met het Finance team worden als succesfactor genoemd.
Korte tijdlijn: Binnen een half jaar stond de productieomgeving live, inclusief de eerste ontsloten bronnen zoals Dynamics 365 Sales (CRM) en het Dynamics 365 F&O.
Pascal: “Wat mij overtuigde, was dat Beeminds niet alleen een platform bouwt, maar ook helpt de juiste gesprekken te voeren, zowel tactisch als strategisch en operationeel. Dat sluit aan bij wat onze organisatie nodig heeft.”
Het resultaat
De basis staat: UNICEF Nederland beschikt nu over een stabiele test- en productieomgeving, waarin dagelijks miljoenen datarijen worden verwerkt.
Een volledig geautomatiseerde financiële rapportage die klaar is voor gebruik door finance en het MT.
Een robuust datafundament met één centraal datamodel, in plaats van losse Excelsheets en rapportages.
De belangrijkste Microsoft Dynamics 365 databronnen met alle klant- en donatiegegevens zijn ontsloten via Microsoft Fabric en de Intelligenthive®.
Het data fundament wordt bewaakt door het DataOps team van Beeminds waarmee er direct actie wordt ondernomen bij datakwaliteitsproblemen.
UNICEF data scientisten bouwen zelfstandig nieuwe AI- & machine learning-dataproducten en zijn gestart met het maken van een propensity model waarbij gekeken wordt naar het donatiegedrag. Uiteraard allemaal op basis van data uit het fundament.
“We staan nog aan het begin, maar het fundament levert ons nu al waarde. Onze Data Engineers bouwen al zelfstandig de eerste MVP’s van machine learning usecases. Dat was één jaar geleden ondenkbaar.”, aldus Pascal.


"De samenwerking met UNICEF voelt als een perfecte match. Zij focussen op impact voor kinderen en transparantie richting donateurs. Wij zorgen ervoor dat de technologie geen last is maar gewoon werkt. Dat is precies waar de Intelligenthive® voor staat."
Stefan Daelemans – Founder en Data Architect bij Beeminds
Alle klantdata centraal als volgende stap
De volgende stap is het migreren van alle bestaande Power BI-rapportages, aldus Pascal, en het inzetten van data voor marketing- en campagnedoeleinden. Ook alle online kanalen worden straks vanuit dit fundament gevoed. Ons nieuwe Customer Dataplatform (gebaseerd op de Optimizely suite), Dynamics 365 Customer Insights en de gekoppelde activatiekanalen ontvangen rechtstreeks data uit Microsoft Fabric. Tegelijkertijd worden online interacties geanonimiseerd en AVG-compliant teruggeschreven naar het dataplatform. Zo ontstaat één versie van de waarheid en groeit UNICEF Nederland verder uit tot een datagedreven organisatie die op een persoonlijke en transparante manier kan communiceren met huidige én toekomstige donateurs.
Pascal: “We gaan hierdoor efficiënter werken en kunnen meer kinderen helpen met dezelfde middelen.” Pascal geeft organisaties die een vergelijkbare stap willen zetten nog een praktische tip. “Start kleinschalig en kies een eenvoudige en actuele use case binnen je organisatie. Als dat loopt, kun je stap voor stap uitbreiden en er echt een succes van maken.”
“De samenwerking met Beeminds is prettig en vakkundig. Hun engineers schakelen direct met onze teams. Bij de samenwerking met onze finance collega’s maakte dat echt het verschil.”
Pascal Blom, Director Tech & Data bij UNICEF Nederland
